Nowość!

ROSJANIE Jerzego Koeniga to kolejny tom serii "Wiedza o teatrze"

Gogol. Ostrowski. Czechow.

Stanisławski. Meyerhold. Wachtangow. Tairow.

Także Eisenstein. Także Łunaczarski.

Ten krąg wybitnych ludzi teatru rosyjskiego stanowi dla Jerzego Koeniga punkt wyjścia do rozważań, które od kwestii sztuki prowadzą ku sprawom historii, społeczeństwa, polityki.

Jerzy Koenig kilkukrotnie przymierzał się do napisania książki o teatrze rosyjskim. Wśród przyjaciół i studentów przez wiele lat mówiło się o jego mitycznej książce o Meyerholdzie.

Nic z tych planów i rozmów nie wyszło. Zamiast tamtej książki jest teraz zbiór tekstów rozproszonych dotychczas po książkach i czasopismach. Koenig napisał jednak dość, by zbudować barwną i spójną opowieści o wczoraj i przedwczoraj teatru rosyjskiego.

Książka do nabycia w księgarni Prospero

W pewnym momencie Koenig usprawiedliwia się z tego, że mówi „po belfersku”. To nieprawda. Jego teksty są jasne, komunikatywne (…), a jednocześnie nasycone wiedzą, której nikt, ani przed Koenigiem, ani po nim nie posiadał.

W sposób szczególny spaja te teksty osobiste doświadczenia autora w czasach oportunizmu, a potem powolnego podgryzania systemu. Bo właśnie wypowiedzi o teatrze radzieckim okazywały się, dla nas czytających i słuchających Koeniga, szkołą sprzeciwu. (…)

To bardzo ważna książka. Może nie tylko jako rzecz o historii teatru radzieckiego/rosyjskiego, ale też jako przyczynek do dziejów polskiej inteligencji i jej spojrzenia na Wschód.

prof. dr  hab. Piotr Mitzner

 

Jerzy Koenig Rosjanie, wybór i redakcja Paweł Płoski

Wydawcy:

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia

Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza

Książka do nabycia w księgarni Prospero

_____________________________

Jerzy Koenig (1931–2008) – wykładowca warszawskiej Akademii Teatralnej (dawniej PWST) od 1966 roku. Współzałożyciel i pierwszy dziekan Wydziału Wiedzy o Teatrze. Redaktor „Dialogu”, „Współczesności”, „Teatru”. Publikował m.in. w „Nowej Kulturze”, „Przeglądzie Kulturalnym”, „Expresie Wieczornym”, „Polityce”, „Gazecie Wyborczej”, „Rzeczpospolitej”, „Foyer”, „Dzienniku”. Kierownik literacki teatrów: Narodowego, Dramatycznego, Wybrzeże, Starego. Dyrektor Starego Teatru w Krakowie. Długoletni redaktor naczelny Teatru Telewizji TVP. Członek niezliczonych komisji, rad, jury. Kawaler Krzyża Oficerskiego Orderu Odrodzenia Polski. Autor książek Rekolekcje teatralne (1979), Kto ma mieć pomysły? Szkice i felietony teatralne (2014).

______________________

SPIS TREŚCI

 

Koenig i Rosjanie / Paweł Płoski

 

I

Same gęby krzywe. O Gogolu

Aleksander Ostrowski

W stronę Płatonowa

Czechow ciągle współczesny

Stary, dobry Czechow

Kto to był Anton Czechow?

 

II

Mistrz czy maniak?

Wsiewołod Meyerhold. Kalendarium

Meyerholda „Październik teatralny”

Meyerhold i jego książka

Rzecz o Wachtangowie

Tairow i jego teatr

Stanisławski czyta Tairowa

Z doświadczeń Eisensteina w teatrze

 

III

Teatr radziecki: sezon pierwszy

Teatr radziecki: okres Łunaczarskiego

Teatr radziecki: Wachtangow

Teatr radziecki: Tairow

Teatr radziecki: repertuar na co dzień

Teatr radziecki: przykład Brechta

 

IV

Przykład Majakowskiego

Czechow, MChAT i współczesność

Nie dajmy się znowu zaskoczyć

Refleksje moskiewskie

Premiery moskiewskie

Notatka z Moskwy

Taganka

Wachtangowcy

Władimir Wysocki

 

V

Rosjanie

___________________________

 

Seria „Wiedza o teatrze”

Seria „Wiedza o teatrze” to wspólna inicjatywa Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. W tej serii książek autorskich i antologii publikujemy teksty, w których teatr oraz performans traktowane są jako część rozległego pejzażu dzisiejszej kultury, ujmowane nie w izolacji, lecz w ścisłym związku z ich społecznym czy politycznym otoczeniem. Naszą intencją jest wykazanie, że wiedza o teatrze to nie wąska dziedzina specjalistyczna, ale jedna z najbardziej użytecznych obecnie metodologii nauk humanistycznych – zdolna do rejestrowania najbardziej charakterystycznych procesów i zjawisk współczesności.

 

W przygotowaniu:

Paweł Płoski Teatr państwowy. Organizacja i reformy teatru w PRL

Paweł Sztarbowski Teatr i Solidarność. Przeciw wspólnocie

 

Dotąd w serii ukazały się:

Tomasz Plata Pośmiertne życie romantyzmu

Zofia Smolarska Rimini Protokol. Ślepe uliczki teatru partycypacyjnego

Post-teatr i jego sojusznicy (pod redakcją Tomasza Platy)

Tomasz Kubikowski Zjadanie psów