KONFERENCJA – ZMIANA TERAZ!
#zmianaterazSzanowni Państwo,
już za kilka dni rusza Konferencja – Zmiana-Teraz!, podczas której, wraz z zaproszonymi gośćmi i uczestnikami postaramy się odpowiedzieć na pytania: jak budować bezpieczną przestrzeń dla artystów? jak stworzyć komfortowe warunki pracy? jak stawiać granice oraz jak ich nie przekraczać?
Planowane wydarzenia, które znajdziecie też Państwo w naszym repertuarze:
10-11 października 2021
“Klub” – rejestracja online
Lokalizacja: online
Język: polski, napisy angielskie
Czas trwania: 2 godziny
Dostęp: bezpłatny
Rejestracja na wydarzenie:
https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=gFHUnZMklE67_zBs9Fzrox6Ws4W-tgdHsUhFbLetM59URDhKNUFCMFhRN1hHT1Q1OVpGRFZTR0JMMy4u
„Klub”, spektakl na podstawie reportażu Matildy Voss Gustavsson o tym samym tytule, jest częścią projektu Zmiana – teraz! koordynowanego przez Akademię Teatralną
im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Przedstawienie, zainicjowane przez studentki ostatniego roku Kierunku Aktorstwo, które nie chciały zgodzić się na doznawaną w szkole dyskryminację ze względu na płeć, jest aktem kobiecej solidarności na wielu poziomach. Książka, która wstrząsnęła szwedzkim społeczeństwem – ujawniając przemoc i seksizm
w elitarnych kręgach kulturowych, stanowi analizę mechanizmów przemocy w każdej instytucji kultury, w tym w szkołach teatralnych. To był punkt wyjścia do myślenia
o spektaklu.
Młode aktorki zaprosiły do współpracy Weronikę Szczawińską – uznaną reżyserkę, dramatopisarkę, performerkę i wykładowczynię Akademii Teatralnej w Warszawie. Proces pracy skoncentrowany na upodmiotowieniu wszystkich współtwórczyń był kluczowy. Jeszcze przed napisaniem scenariusza reżyserka i aktorki rozpoczęły otwarte, partnerskie rozmowy o tym, co ich najbardziej interesowało w „Klubie”: postać? Sytuacja? Temat? Wątek? Na podstawie rozmów powstała propozycja egzemplarza reżyserskiego.
Ta narracja o specyfice procesu tworzenia jest zakodowana w strukturze spektaklu,
w relacjach między aktorkami i między nimi a publicznością, w języku teatralnym. Temat ten stanowi jeden z ważniejszych wątków dyskusji toczonych obecnie w Akademii Teatralnej w Warszawie.
Historia przemocy, łącząc indywidualne głosy kobiet, stała się jednocześnie opowieścią
o siostrzeństwie, o bezpiecznej przestrzeni dla odważnych kobiet mówiących o sprawach dla nich ważnych. W jakiś sposób każdy spektakl jest opowieścią o procesie jego powstawania – „Klub” może być tego najlepszym przykładem.
UWAGA: Spektakl zawiera sceny opisów przemocy seksualnej i jest przeznaczony dla widzów powyżej 16 roku życia.
Koprodukcja:
Teatr Collegium Nobilium, Akademia Teatralna
im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, TR Warszawa
12 października 2021, 14:00
Debata z współtwórczyniami “Klubu”
Lokalizacja: Akademia Teatralna w Warszawie, Sala im. Kreczmara, II piętro, główny budynek – ważne informacje na temat wstępu na teren Akademii Teatralnej poniżej
Transmisja online w czasie rzeczywistym
Język: angielski
Czas trwania: około 90 minut
Rejestracja (jedynie na wydarzenie online):
https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=gFHUnZMklE67_zBs9Fzrox6Ws4W-tgdHsUhFbLetM59UMkw5TUo0UDJaOU9NNEtHTEtQVFg5UkxGVi4u
Panelistki:
- Weronika Szczawińska, reżyserka
- Dobrawa Borkała, współautorka koncepcji scenicznej, konsultacje terapeutyczne
i praca z oddechem - Marta Szlasa-Rokicka, asystentka reżyserki
Aktorki, studentki Akademii Teatralnej w Warszawie, współtwórczynie koncepcji spektaklu:
- Julia Biesiada
- Julia Borkowska
- Maria Kozłowska
- Katarzyna Lis
- Adrianna Malecka
- Magdalena Sildatk
- Bernadetta Statkiewicz
- Monika Szufladowicz
- Helena Urbańska
- Emilia Walus
Moderacja: Agata Adamiecka-Sitek
Debata dotyczyć będzie bezpośredniego doświadczenia współtwórczyń, jakim był innowacyjny model pracy na „Klubem” polegający na zniesieniu hierarchii uczeń-mistrz
i aktor-reżyser na rzecz równościowej współpracy wszystkich twórczyń, przy jednoczesnym podziale ról ze względu na stopień odpowiedzialności za proces kształcenia i dynamikę procesów grupowych.
13 października 2021, 11:00
Upodmiotowienie, różnorodność, demokratyzacja. Jak zmieniamy szkoły teatralne?
Lokalizacja: online, spotkanie na platformie Zoom
Język: angielski
Rejestracja na wydarzenie:
https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=gFHUnZMklE67_zBs9Fzrox6Ws4W-tgdHsUhFbLetM59URFJKRzFVVUU5TDhVRVM2WkNWM1pKTkVJQi4u
Dyskusja o zmianach w teatrze i szkołach teatralnych przetacza się obecnie przez całą Europę. Grecja, Czechy, Polska i inne kraje mierzą się z falą doniesień na temat nadużyć władzy, przemocy ekonomicznej i psychologicznej, molestowania seksualnego, wykluczeni i brutalnej hierarchii. Umiemy już opisać i wskazać mechanizmy przemocy. Kluczowe wydaje się skupienie na konkretnych działaniach, które pomogą się przeciwstawiać się toksycznym praktykom. Jak tworzyć bezpieczną przestrzeń w szkołach teatralnych? Jak dbać o realne upodmiotowienie studentów? Jak wzmacniać różnorodność, która stwarzałaby pola do konfrontacji z hierarchiami i nierównościami? Jak burzyć istniejące struktury I budować alternatywną przyszłość?
Przedstawiciele i przedstawicielki społeczności akademickich z Warszawy, Gothenburga, Malmö i Pragi porozmawiają o sytuacji w szkołach teatralnych i skupią uwagę
na budowaniu sojuszy i wzmacnianiu procesów zmian.
Moderacja:
- Akademia Teatralna w Warszawie
Paneliści:
- Akademia Teatralna w Malmö / Uniwersytet w Lund, Wydział Sztuk Pięknych
i Performatywnych, Szwecja - Akademia Muzyki i Teatru w Gothenburgu / Uniwersytet w Gothenburgu, Wydział Sztuk Pięknych, Widowiskowych i Stosowanych, Szwecja
- Akademia Sztuk Performatywnych w Pradze, Wydział Teatru (DAMU), Czechy
14 października 2021, 19:00
Bezpieczny seks, czyli czym jest koordynacja intymności
Lokalizacja: Akademia Teatralna w Warszawie, Sala Senatu, Budynek D – ważne informacje na temat wstępu na teren Akademii Teatralnej poniżej
Język: polski
Jednym z efektów ruchu #MeToo jest pojawienie się nowej funkcji na planach filmowych, a coraz częściej także w teatrach. Zadaniem koordynatorek intymności (najczęściej są to kobiety) jest zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa aktorom
i aktorkom w czasie pracy nad scenami wymagającymi nagości, symulowania seksu lub zmysłowej bliskości oraz wsparcie twórców i twórczyń w realizacji artystycznych zamierzeń w tym obszarze. Na czym dokładnie polega ich praca? Jak układają się relacje w zespole realizacyjnym? Czy obecność koordynatorek intymności sprawi, że opowieści o nadużyciach, wymuszeniach
i przekraczaniu granic, których tak wiele usłyszeliśmy w ostatnim czasie, staną się już tylko historią? Wreszcie – czy koordynacja intymności powinna być częścią kształcenia
w szkołach teatralnych?
Zapraszamy na spotkanie z pracującymi w polskim filmie i teatrze koordynatorkami intymności:
Żenią Aleksandrową, Agnieszką Róż, Kają Wesołek i Anną Zabrodzką
Moderacja: Witold Mrozek
Żenia Aleksandrowa – edukatorka seksualna, pedagożka teatru, była wolontariuszka Grupy Ponton, certyfikowana doradczyni ds. HIV / AIDS, youtuberka. Przez wiele lat była związana z teatrem offowym, ukończyła Studio Aktorskie w Krakowie oraz kursTeatru Forum. Od 2 lat edukuje w duchu redukcji szkód użytkowania substancji psychoaktywnych we współpracy z Fundacją Edukacji Społecznej. Konsultantka scen intymnych (wspólnie
z Agnieszką Róż) w najnowszej produkcji Teatru Powszechnego „Opowieści niemoralne” Murek / Skrzywanek.
Agnieszka Róż – kuratorka programów artystyczno-społecznych współpracująca m.in.
z Zachętą, Festiwalem Malta, Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Krytyką Polityczną, Strefą WolnoSłową, Teraz Poliż. Uczy, jak projektować i wdrażać działania społecznie odpowiedzialne w instytucjach kultury i sztuki. Podejmuje tematy dotyczące różnorodności, równości płci, inkluzywności. Konsultantka scen intymnych w najnowszej produkcji Teatru Powszechnego „Opowieści niemoralne” Murek / Skrzywanek.
Kaja Wesołek – psycholożka i terapeutka, związana z przemysłem filmowym od 2009 roku. Od 2019 roku tworzy zespół konsultantów filmowych – psychologów i specjalistów
na planie (kajawesolek.com), któremu przewodzi. Przygodę z koordynacją intymności rozpoczęła projektem „Sexify” (reż. Piotr Domalewski, Kalina Alabrudzińska, Netflix. Pracowała także m.in. przy „Magnezji” reż. Maciej Bochniak, „Mistrzu” reż. Maciej Barczewski, „Planecie Singli I i II” reż. Mitja Okron i Sam Akina, „Ciemno, prawie noc” reż. Borys Lankosz, „Królu” reż. Jan Matuszyński.
Anna Zabrodzka – psycholog kliniczny ze specjalizacją w diagnozie człowieka dorosłego, trener-arteterapeuta, certyfikowany psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Obecnie pracuje jako psycholog przy produkcjach filmowych. Konsultuje scenariusze pod kątem spójnej psychologii postaci, opiniuje, czy spełniają założone cele, jeśli chodzi o grupę docelową. Jako koordynatorka intymności oraz interwentka kryzysowa pomaga aktorom, epizodystom i statystom w dbaniu o siebie
na różnych etapach procesu twórczego.
Witold Mrozek – dziennikarz, teatrolog, doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UW. Stały współpracownik „Gazety Wyborczej” i „Dwutygodnika”.
*WAŻNE INFORMACJE NA TEMAT WSTĘPU NA TEREN AKADEMII TEATRALNEJ
W celu zapobiegania COVID-19 wstęp na teren Akademii Teatralnej w Warszawie jest możliwy pod jednym z następujących warunków:
- a) okazania aktualnego wyniku testu RT-PCR lub wyniku testu antygenowego (wykonanego
w punkcie diagnostycznym nie wcześniej niż na 7 dni przed dniem okazania)) na obecność wirusa Sars-Cov-2 (COVID-19) z wynikiem negatywnym albo; - b) okazania zaświadczenia o zaszczepieniu przeciwko COVID-19 dwoma dawkami szczepionki
w przypadku preparatów Pfizer/Moderna/Astra Zeneka i jedną dawką w przypadku preparatu Johnson&Johnson, przez co rozumie się okazanie Unijnego Certyfikatu Covid (UCC).
Jednocześnie informujemy, że przed wejściem na wydarzenie wszystkie osoby zostaną poproszone o wypełnienie oświadczenia dotyczącego ich stanu zdrowia.
Więcej informacji: www.tcn.at.edu.pl/bilety/.
www.changenow.at.edu.pl
#zmianateraz