Konferencja naukowa „Raszewski/Perspektywy” | open call
Konferencja z okazji 100-lecia urodzin Zbigniewa Raszewskiego i 50-lecia istnienia warszawskiej Wiedzy o Teatrze odbędzie się w dniach 27–28 listopada. Zgłoszenia do 15 czerwca.Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie zapraszają do wysyłania zgłoszeń na konferencję naukową „Raszewski/Perspektywy”, która odbędzie się w dniach 27-28 listopada w Instytucie Teatralnym i Akademii Teatralnej. Konferencja organizowana jest z okazji 100-lecia urodzin Zbigniewa Raszewskiego i 50-lecia istnienia warszawskiego wydziału Wiedzy o Teatrze. Zgłoszenia należy wysyłać do 15 czerwca na adres igor.tokarzewski@e-at.edu.pl.
Konferencja naukowa „Raszewski/Perspektywy” składać się będzie z dwóch części.
Część I – Raszewski. Książki
27 listopada, Instytut Teatralny, ul. Jazdów 1, Warszawa
5 kwietnia 2025 roku obchodziliśmy setną rocznicę urodzin Zbigniewa Raszewskiego, wybitnego historyka teatru, wykładowcy na Wydziale Wiedzy o Teatrze Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Część dorobku Raszewskiego trafiła do kanonu historiografii teatru (bestsellerowa „Krótka historia teatru polskiego”, niedościgły „Bogusławski”), lecz niektóre jego prace, np. rozważania teoretyczno-teatralne, bywają podważane. Zamierzamy zbadać, jak dzieło Raszewskiego rezonuje po latach, zwłaszcza w kontekście nowych metodologii w refleksji nad teatrem, zmieniających się sposobów uprawiania biografistyki itd.
Zapraszamy do nadsyłania propozycji wystąpień odnoszących się do następujących zagadnień:
- Raszewski jako historyk i teoretyk teatru,
- Raszewski jako świadek historii i źródłotwórca (m.in. „Raptularz”, „Pamiętnik gapia”, zespoły korespondencji),
- Raszewski edytor („Pamiętnik Teatralny”, „Słownik biograficzny teatru polskiego”, opracowania dramatów – Rittner, Zapolska, przekład i opracowanie Furtenbacha „O budowie teatrów” itd.),
- Raszewski pisarz (na nienaganny styl badacza wielokrotnie zwracano uwagę, podkreślając walory literackie jego prac).
Część II – Perspektywy
28 listopada, Akademia Teatralna, ul. Miodowa 22/24, Warszawa
W roku 2025 mija pięćdziesiąt lat, od kiedy Jerzy Koenig wspólnie z Tadeuszem Łomnickim w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie, a obecnie Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, powołali Wydział Wiedzy o Teatrze. WoT jako wydział akademicki funkcjonujący w ramach uczelni artystycznej – pierwsza i jak dotąd jedyna taka jednostka w Polsce – miał pozwalać na łączenie studiów teoretycznych z działaniami praktycznymi. Dla twórców WoT-u istotne było poszerzanie pola tradycyjnej teatrologii i prowadzenie badań nad teatrem w kontekście całości życia społecznego i kulturalnego, a także zderzanie jego historii i współczesności.
Tradycja ta przyświeca drugiej części konferencji, poświęconej różnorodnym nurtom refleksji o teatrze – tym najnowszym, tym zapomnianym, tym nie dość dobrze rozpoznanym i tym niekonwencjonalnym. Zależy nam, aby – pod hasłem szeroko rozumianej wiedzy o teatrze i performatyki – stworzyć przestrzeń do spotkania, dyskusji i wymiany doświadczeń badaczkom i badaczom o różnych specjalizacjach, zainteresowaniach, temperamentach, wywodzącym się z różnych szkół i korzystającym z różnych metodologii.
Przewidujemy dwa główne nurty wystąpień:
1) metody: słabo znane, nieobecne, niedocenione, nie dość dobrze rozpoznane, a może też zapomniane metody badań teatralnych; perspektywy prowadzenia badań teatrologicznych na styku innych dyscyplin humanistycznych, społecznych i technicznych a także włączania praktyk artystycznych, np.:
- badania ilościowe w teatrze,
- wpływ społeczny teatru,
- artistic-based practice,
- peryperformatyka (E. Kosofsky-Sedgwick),
- performatyka negatywna (J. Jopek),
- kognitywna teoria teatru,
- audience studies,
- ekologia teatru;
2) tematy: białe plamy, obszary zapomniane, pomijane, uważane za niewarte uwagi czy po prostu pozostające na marginesie dominujących dyskursów; poza szańcami teatrologii arcydzieł i his-torii teatru być może powstają już prace z nurtu ludowej historii teatru i jego her-storii; na przykład:
- historia teatru popularnego,
- historia teatru robotniczego,
- biografie twórczyń teatru polskiego,
- biografie organizatorów życia teatralnego,
- wielokulturowość teatru polskiego,
- nowy kanon teatralny,
- dzieci na scenie, dzieci na widowni,
- badania publiczności,
- teatr jako narzędzie propagandy,
- dekady zapomniane, nieopisane,
- nowe nurty dramatu, najnowsze pola dramaturgii
- nowe perspektywy odbioru teatru (nagrania, streaming).
Chętnie rozważymy także propozycje spoza wskazanych powyżej obszarów.
Zgłoszenia
- Zgłoszenia w formie abstraktów (do 1000 znaków) z zaznaczeniem części konferencji prosimy wysyłać do 15 czerwca 2025 roku na adres igor.tokarzewski@e-at.edu.pl.
- Przewidywany czas wystąpienia: 20 minut.
- Wystąpienia będą honorowane.
- Przewidujemy druk zaprezentowanych tekstów w recenzowanym tomie monograficznym, opublikowanym przez Wydawnictwo Akademii Teatralnej.
- Zgłoszone wystąpienie nie może być uprzednio publikowane bądź zgłoszone do publikacji w innym miejscu.