Objęcie. Atsushi Takenouchi w Akademii Teatralnej

Mistrz tańca butoh poprowadzi dla studentów WA i WOT warsztaty Jinen Butoh “Objęcie”, 8 czerwca 2018

OBJĘCIE

Masz tysiąc rąk.

Tysiącem rąk możesz dosięgnąć uniwersum.

Głęboko obejmujesz wszystko.

Możesz się teraz przeistoczyć w to wszystko.

Obejmujesz wszystkie istnienia Życia i Śmierci.

 

Praca nad wyczuwaniem przestrzeni, świadomością zewnętrzności i wewnętrznym poczuciem fenomenu życia.

Wewnętrzne wrażenia i odczucia: oddech, organy wewnętrzne, kręgosłup.

Zewnętrzne wrażenia i odczucia: wyczucie przestrzeni, dotyk, wzrok, czucie.

 

Termin: 8 czerwca 2018, godz. 11.00 – 13.00

Warsztaty skierowane są do studentów WA i WOT.

Wielkość grupy jest limitowana – zapisy trwają w dziekanacie Wydziału Aktorskiego!

Atsushi Takenouchi – mistrz tańca butoh.

Dołączył do grupy „Hoppo-Butoh-ha“ na Hokkaido w 1980. Jego ostatnie wspólne przedstawienie z grupą – „Takazashiki”(1984) było opracowane przez współtwórcę (wraz z Kazuo Ohno) butoh – Tatsumiego Hijikatę.

W 1986 roku, Atsushi rozpoczął swą własną drogę „Jinen Butoh”; stworzył m.in. spektakle solo „Itteki” „Ginkan“ łączące uniwersalny obraz natury, ziemi, czasów odległych i impresji chwili, spotkania z ludźmi i otoczeniem. Z projektem JINEN odbył w Japonii 3. letnią podróż wykonując w tym czasie 600 improwizacji (1996-1999). Wówczas też uczył się u Kazuo Ohno i jego syna – Yoshito.

Od 2002 przebywał głównie w Europie współpracując z tancerzami i aktorami z Francji, Polski, USA i innych krajów. Występował na festiwalu w Avignon, na Paris Butoh Festival i New York Butoh Festival, na których prezentował swe spektakle solo. W tym samym czasie pracował też w filmie. Ostatnia praca na Alasce i Hawajach „Wypełniony naturą” („Ridden by Nature”) – film artystyczny o środowisku naturalnym – zdobyła nagrody na licznych festiwalach. Premiera “Ziarna emocji” miała miejsce w 2003; spektakl wystawiany był m.in w Espace Culturel Bertin Poiree Butoh festival (Paryż, 2003), Cave gallery (Nowy Jork, 2003).

Do Polski przyjeżdża od lat – występował (wspólnie z Hiroko Komiya – muzyka) m.in. w Tetarze na Woli, Instytucie Teatralnym, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Teatrze Kana i prowadził warsztaty m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie czy Wrocławiu.

 

BUTOH to kontrkulturowa forma tańca powstała w powojennej Japonii w końcu lat 50-tych, w okresie załamania się ówczesnych wartości i w kontekście licznych problemów społecznych. Nowy rodzaj ruchu scenicznego, do dziś nie ulegający zaszufladkowaniu, narodził się jako bunt wobec tradycyjnych form teatralno-tanecznych i nadchodzących z zachodu nowych trendów. Jego twórcami byli Tatsumi Hijikata (1928-1986) i Kazuo Ohno (1906-2010!). Specyficzna estetyka, brak linearnej opowieści i minimalistyczna, a jednocześnie wyjątkowo mocno oddziałująca forma ekspresji sprawia, że spektakle butoh są niezwykłym doświadczeniem. Gdy w 1980 roku 74-letni Kazuo Ohno wyruszył z Japonii na światowe tournée i dotarł m.in. na festiwale w Nancy, Londynie, Paryżu czy Strasburgu, zaprezentował Zachodowi nowy gatunek, który zafascynował publiczność. Specyfika butoh sprawia, że upływ lat nie działa na jego szkodę; nie tylko nie skostniało ono w określonych przez siebie ramach, lecz także przekracza wszelkie granice i wciąż jest otwarte na inwencje twórców.