Cyfrowa restauracja zasobów Biblioteki AT
Cyfrowa restauracja unikatowych zasobów Biblioteki Akademii Teatralnej
Projekt pod taką nazwą Akademia Teatralna realizowała w latach 2022-2024. Głównym celem zadania było ocalenie dwóch unikatowych kolekcji ze zbiorów specjalnych Biblioteki Akademii Teatralnej. Pierwsza to zasób teatraliów papierowych: maszynopisów sztuk teatralnych, tekstów scenicznych w opracowaniu reżyserskim lub suflerskim dostępnych w pojedynczych egzemplarzach oraz teczek dokumentujących spektakle dyplomowe. Drugi to kolekcja nagrań audio-wideo, dostępnych dotychczas na taśmach magnetycznych (35 mm, VHS) i nośnikach cyfrowych zagrożonych szybką degradacją (CD, DVD): zapis zajęć dydaktycznych prowadzonych w AT przez najwybitniejszych twórców polskiej sceny i filmu drugiej połowy XX w. oraz spektakli dyplomowych z ich udziałem. Nagrania te mają nie tylko walor dokumentacyjny, ale przede wszystkim stanowią zapis autorskich metod dydaktycznych, świadectwo ewolucji koncepcji reżyserskich, form pracy z aktorem, rejestrację pierwszych występów kolejnych pokoleń znakomitych polskich aktorów i aktorek. Są unikatowym dobrem kulturowym, istotnym z perspektywy badań wielu dziedzin nauki: teatrologii, filmoznawstwa, antropologii kultury, językoznawstwa, sztuk wizualnych i plastycznych, historii kultury, obyczaju itp.
Dofinansowano ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą Społeczna Odpowiedzialność Nauki / Doskonała Nauka – Wsparcie dla bibliotek naukowych
nazwa zadania: Cyfrowa restauracja unikatowych zasobów Biblioteki Akademii Teatralnej.
dofinansowanie: 223 300,00 PLN
całkowita wartość: 248 300,00 PLN
data podpisania umowy: październik 2022 r.
REZULTATY PROJEKTU:
– zabezpieczono poprzez digitalizację 257 kaset VHS, tj. niemal 600 godzin nagrań audio-video oraz poprzez transfer na trwalsze nośniki (serwery) nagrania audio-video z 854 płyt DVD, tj. niemal 1240 godzin nagrań; to w większości zapis filmowy egzaminów, zajęć czy spektakli dyplomowych, dzieła tak wybitnych polskich aktorów i reżyserów jak K. Skarżanka, M. Komorowska, J. Englert, Z. Zapasiewicz, K. Majchrzak, T. Budzisz-Krzyżanowska, W. Komasa, D. Olbrychski, K. Janda, A. Strzelecki, K. Tkacz i in. – zabezpieczone więc zostały nagrania, które stanowią istotny przyczynek do badania drogi twórczej artystów, metod pracy, koncepcji teatru, aktorstwa, reżyserii, sztuk performatywnych itd., to źródła cenna dla różnych dziedzin polskiej nauki;
– zabezpieczono poprzez digitalizację 19 taśm 35 mm z najstarszymi nagraniami dotyczącymi Akademii Teatralnej (z lat 60. XX w.),
– zabezpieczono poprzez digitalizację nagrania audio oraz dokumentację fotograficzną z 52 płyt CD,
– zabezpieczono poprzez digitalizację ponad 4000 skanów z teczek dokumentujących realizację spektakli dyplomowych, w tym 32 maszynopisy (ok. 1500 skanów), a także fotografie, afisze, projekty scenografii, teksty sztuk, recenzje; teczki zawierają dokumentację przedstawień dyplomowych od 1963 roku – to jedyna w swoim rodzaju kolekcja teatraliów dokumentujących proces kształcenia w AT i dzieje polskiego teatru oraz teatru lalkowego, zawierająca cenne materiały źródłowe do badania historii teatru, badań biograficznych oraz śledzenia przemian w polskim teatrze na przestrzeni ostatnich sześciu dekad; stanowiące ich część maszynopisy/ teksty sztuk to cenne dla kultury polskiej archiwalia, często zawierające notacje reżyserskie – to oryginalne autografy, cenne z punktu widzenia historii teatru;
– powstały dwie publikacje upowszechniające rezultaty projektu i opisujące zdigitalizowane kolekcje;
– opracowana została strategia długotrwałego przechowywania, udostępniania oraz archiwizacji zasobów cyfrowych w Bibliotece Akademii Teatralnej.
PUBLIKACJE: