Relacje naszych pracowników
Wyjazd ten był dla mnie cennym doświadczeniem, które utwierdziło mnie w przekonaniu o wartości międzynarodowych kontaktów w edukacji artystycznej.
W dniach 4-7 listopada 2024 roku miałam przyjemność uczestniczyć w odbywającej się na Università del Salento konferencji naukowej Contemporary Perspectives, Third Theatre, Archives, Directing, zorganizowanej z okazji 60. rocznicy powstania Odin Teatret. Wydarzenie miało miejsce w apulijskim Lecce, oddalonym o pół godziny drogi od Brindisi, gdzie w 1936 roku urodził się Eugenio Barba. Konferencja stanowiła część trwającego przez cały 2024 rok i obchodzonego na trzech kontynentach jubileuszu teatru.
W związku z przeniesieniem znacznej części spuścizny materialnej Odin Teatret z duńskiego Holstebro do Lecce, a także z uwagi na podsumowanie 60 lat istnienia teatru, tematem wiodącym konferencji były badania strategii archiwizowania działań grupy, a także twórczej kontynuacji jej idei i praktyk teatralnych.
W ramach konferencji w Bibliotece im. Nicoli Bernardiniego odbyła się także szczególnego rodzaju wystawa, będąca częścią projektu LAFLIS – Living Archive – Floating Islands. Zasadniczą część ekspozycji stanowiło kilka pokoi, w których zgromadzono prywatne zbiory biblioteczne reżysera, należące do niego przedmioty, a także dokumentację przedsięwzięć artystycznych Odin Teatret. Zrekonstruowano tu ponadto pokoje Eugenia Barby i Julii Varley z dawnej siedziby teatru w Holstebro, a także — dzięki pracy Diny Abu Hamdan — odtworzono pokój Eugenia w rzeczywistości wirtualnej. Każdy z uczestników, po założeniu okularów VR i słuchawek, miał zatem możliwość przeniesienia się do Holstebro, wprawienia w ruch pamiątek należących do Barby oraz usłyszenia opowieści reżysera.
Konferencji towarzyszyły oprócz tego pokazy ostatnich spektakli Odin Teatret: Hamlet’s Clouds oraz Compassion, a także pokaz pracy Julii Varley The Dead Brother. Mam wielką nadzieję, że zarówno wspomniane przedstawienia, jak i projekt VR uda się w najbliższym czasie pokazać polskiej publiczności.
Fotorelacja Doroty Stępień i Agaty Paśnik-Mianowskiej z wyjazdu do Academy of Performing Arts, DAMU w Pradze | październik 2023
Fotorelacja Sławomira Niesłuchowskiego z wyjazdu do Wenecji | lipiec 2023
Podczas wyjazdu zespół pracowników technicznych – Sławomir Niesłuchowski, Jacek Karasiński, Michał Mazurek oraz Aleksander Kaźmierczak – zostali przeszkoleni w zakresie technicznego adaptowania spektaklu do warunków sceny na wolnym powietrzu.
Fotorelacja z wyjazdu Moniki Przespolewskiej do Die Wolke art group, Vitruvian Thing Theatre w Salonikach | 2023
Relacja Mai Kleczewskiej, wykładowczyni na kierunku reżyseria, z pobytu na Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych w Tibilisi
W dniach 28 czerwca – 6 lipca odbył się w Tibilisi Międzynarodowy Festiwal Szkół Teatralnych. Miałam radość i zaszczyt być przewodniczącą międzynarodowego jury w składzie: Anastasia Chernetsowa, Caroline Châtelet, David Sakvarelidze.
Obejrzeliśmy kilkanaście spektakli studentów z Gruzji, Rumunii i Polski. Grand Prix jednogłośnie przyznano studentom trzeciego roku AST z Wrocławia za spektakl „Festen”.
Jest to pierwsza edycja festiwalu zorganizowana przez czworo studentów kierunku reżyserii z Tibilisi. Pomysłodawcą, organizatorem i dyrektorem festiwalu jest student reżyserii Georgi Kljain. Atmosfera była wyjątkowa, ponieważ wszyscy studenci, dzięki uprzejmości organizatorów, mieli możliwość oglądania swoich prac, dyskutowania o nich i brania udziału w warsztatach.
Mam nadzieję, że festiwal w kolejnych latach będzie mógł zapraszać studentów z wielu krajów, m.in z Kazachstanu, Armenii, Azerbejdżanu i z Europy Zachodniej i stanie się pomostem – platformą spotkania dla młodego teatru z Europy i Azji.
Fotorelacja Doroty Stempień z Biura Obsługi Toku Studiów w The Royal Academy of Fine Arts w Antwerpii
Relacja Izy Kuny, wykładowczyni na kierunku aktorstwo, z pobytu w Conservatoire National Supérieur d’Art Dramatique w Paryżu
Szanowni Państwo, bardzo dziękuję za możliwość uczestniczenia w życiu Paryskiego Konserwatorium. Zobaczyłam przedstawienie III roku „La Pravda..” żywo odnoszące się do wojny obecnej i przeszłej. Uczestniczyłam w zajęciach śpiewu, tańca, interpretacji, laboratorium dramatu. Bardzo żałuję, że byłam zaproszona tylko na niektóre zajęcia. Chętnie podglądałabym wszystkie możliwe klasy. Taki wyjazd to dla mnie wielka inspiracja i możliwość rozwoju na każdej płaszczyźnie moich zawodowych wyzwań, a zwłaszcza tych akademickich.
Relacja Waldemara Raźniaka z wyjazdu do École supérieure de théâtre Bordeaux Aquitaine – éstba;
W dniach 18-20 czerwca wizytowałem uczelnię teatralną w Bordeaux (Francja) działającą przy teatrze Théâtre National de Bordeaux en Aquitaine. Uczelnia ta jest wyższą uczelnią państwową prowadzącą prestiżowy kurs aktorski (14 studentów) z naborem co 3 lata, zakończonym obroną prac licencjackich na Université Bordeaux 3 – Michel de Montaigne. Uczelnia korzysta z trzech funkcjonujących przy teatrze scen, posiada również własne sale ćwiczeniowe i administrację.
W trakcie trzydniowego pobytu odbyłem spotkania z dyrektorem pedagogicznym uczelni, szefową administracji, kierownikiem produkcji teatru oraz z dyrektorką artystyczną teatru i uczelni, Panią Catherine Marnas. Uczestniczyłem również w konferencji prasowej zapowiadającej przyszły sezon teatralny, w premierze przedstawienia dyplomowego studentów III roku pt. „Sceny z dorosłości” na postawie powieści „Młodzik” Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Sylvaina Creuzevaulta, oraz mogłem przyglądać się próbie do nowego spektaklu „A bright room called day” Tonyego Kushnera w reżyserii Catherina Marnas. Zorganizowano mi również spotkanie ze studentami, profesorami oraz Panem Tomem Lintonem z niezależnej grupy teatralnej Collectif Oso.
Celem pobytu było poznanie charakterystycznego dla tej uczelni programu nauczania, preferowanego stylu aktorstwa, strategii jej funkcjonowania na rynku francuskim oraz próba nawiązania bliższych relacji w celu wspólnej realizacji projektów naukowych. Pomimo kameralności uczelni, doceniłem duże nakłady przeznaczone na kształcenie, ilość i jakość realizowanych projektów oraz prestiżowość tych studiów (kształcenie kończy się prezentacjami w Teatrze Odeon w Paryżu; w międzyczasie organizowane są międzynarodowe projekty i wymiany z Niemcami, Hiszpanią, krajami Ameryki Łacińskiej, oraz wyjazdy studyjne m.in. na Festiwal w Awinionie). Szkoła stara się kształcić w atmosferze łączności z życiem społecznym i kulturalnym kraju: powstają tam spektakle dotyczące losów uchodźców i innych bieżących problemów, studenci zapoznawani są z różnymi rodzajami współczesnego teatru takimi jak teatr fizyczny, czy teatr dokumentalny, po godzinach pracują w teatrze dobrze orientując się w jego repertuarze. Spektakl w reż. Sylvaina Crezeuvaulta zrobił na mnie bardzo dobre wrażenie, a grający w nim studenci prezentowali bardzo wysoki poziom artystyczny. Rozpoczęliśmy rozmowy dotyczące wspólnego projektu artystycznego który może zostać zrealizowany w 2020 roku.
Relacja Waldemara Raźniaka z wyjazdu na Bundeswettbewerb Deutschsprachiger Schauspielstudierender 2019, czyli Festiwal Niemieckojęzycznych Szkół Aktorskich w Berlinie
W dniach 25-26 czerwca br. uczestniczyłem w 4 prezentacjach głównego festiwalu konfrontującego prace akademickie niemieckich uczelni prowadzących kierunki aktorskie. W większości wypadków były to prezentacje studentów trzecich lat aktorstwa, reżyserowanych przez swoich profesorów, reżyserów zewnętrznych bądź kolegów studiujących reżyserię. W tych dniach zobaczyłem przedstawienia „Container Paris” w reż. Miguela Abrantesa Ostrowskiego z Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy“ Leipzig, „Alice_(2)“ w reż. Pedro Martinsa Beja z Akademie für Darstellende Kunst Baden-Württemberg, Ludwigsburg, „Sprechen wir nicht über Helga!“ – praca zbiorowa studentów z Zürcher Hochschule der Künste, Szwajcaria oraz „Was glänzt“ w reż. Philippa Beckera z Folkwang Universität der Künste Essen/Bochum.
Pierwsze przedstawienie, czyli Container Paris z Lipska było oparte na sztuce Davida Gieselmanna i opisywało zdarzenie odnalezienia przez pracowników firmy jednego z europejskich miast tajemniczego kontenera o niezwykle cennej zawartości, który się zagubił i nie wiadomo do kogo należy. Pracownicy korporacji, lokalne osobistości, celebryci, przedstawiciele mediów spierają się zatem publicznie na temat tego, w jaki sposób wykorzystać nieoczekiwany skarb deliberując o społecznej szczęśliwości, swoich partykularnych celach, ambicjach i rozczarowaniach. Świetna robota słowa oraz inscenizacja – scenografia, muzyka i światło. Przedstawienie zrealizowane zostało w konwencji współczesnej commedia dell arte z użyciem technik cyrkowych i klaunady.
„Alice_(2)“ z Ludwigsburga było fantastyczną trawestacją Alicji w Krainie Czarów do świata filmów Davida Lyncha i „Funny Games” Michaela Haneke. W mrocznej, baśniowej inscenizacji wszyscy studenci bez względu na płeć wymieniali się rolą Alicji i konfrontując się z niebezpiecznymi postaciami z książki wygłaszali potężne monologi o powszechnej depresji i kryzysach psychicznym, politycznym, ekonomicznym, artystycznym a nawet klimatycznym. Spektakl zakończył się sformułowaniem, że Alicja nie jest w krainie czarów i nie jest nawet Alicją – sugerującym że każdy z widzów powinien zająć własne stanowisko na temat poruszanych w spektaklu problemów. Duże wrażenie robił wykorzystany w spektaklu ruch sceniczny i sprawność studentów.
„Sprechen wir nicht über Helga!“ studentów z Zurychu było rodzajem zbiorowego performansu, luźno połączonych etiud i stand-upów, z kulminacyjnym monologiem studentki, traktującym o wykorzystywaniu seksualnym i najróżniejszych aktach przemocy których doświadczyła jej postaćlub jej rodzina. Przedstawienie było dla mnie nierówne i mało przemyślane, ale na dużej części widowni zrobiło duże wrażenie. Ostatnim obejrzanym przedstawieniem było „Was glänzt“, gdzie grupa postaci przebranych w stroje trenerskie wykonywało serie ćwiczeń fizycznych rozmawiając o przyszłości i powodzeniu projektu europejskiego – komu ma służyć, czy dobrze funkcjonuje, kogo bierze w obronę, a komu szkodzi… Przesłaniem spektaklu było podkreślenie obojętności części społeczeństwa niemieckiego względem różnych problemów społecznych, i że najważniejsze jest po prostu to aby wszystko błyszczało i było ok, nawet jeśli nie jest.
Festiwal był dobrze zorganizowany i miał ciekawy program, chociaż warto podkreślić że nastawiony był na odbiorców niemieckojęzycznych, a jego głównym celem była integracja studentów, niewiele było zatem okazji do wymiany doświadczeń i kontaktów między władzami uczelni. Jednakże z punktu widzenia poznawania innych metod pracy i jakości kształcenia przegląd spektakli był doświadczeniem niezwykle cennym.