Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Barbara Osterloff
„Aleksander Zelwerowicz”

STUDIA O TEATRZE, tom 4 (dwa tomy)

 

 

Nagroda Warszawskiej Premiery Literackiej: Książka Roku 2012

 

Imponująca zarówno rozmiarem, jak i zawartością materiałową praca Barbary Osterloff o Zelwerowiczu jest ważnym faktem teatrologicznym z dwóch powodów. Po pierwsze – ze względu na samego Zelwerowicza. Brak było do tej pory rzetelnie opracowanej monografii tego artysty. Drugi powód ma naturę dużo bardziej złożoną. Pisać o aktorze jest niezmiernie trudno. […] Autorka proponuje własną formułę prezentacji życia i twórczości Zelwerowicza, korzystając z ciągłej narracji, a nie adnotowanego kalendarium. Zyskuje przez to możliwość pewnej segmentacji i klasyfikacji materiału, co zostaje ujęte w dziewięciu częściach, z których osiem przedstawia porządek chronologiczny, dziewiąta zaś jest próbą portretu artysty teatru – aktora i reżysera, dyrektora teatrów, a także nauczyciela. Osobną sprawą jest aneks – bezcenny w swojej zawartości rejestru ról teatralnych i filmowych, występów gościnnych, materiałów archiwalnych.

Prof. dr hab. Elżbieta Kalemba-Kasprzak

 

Z ogromną skrupulatnością autorka rozprawy przebadała liczne archiwa, zarówno polskie jak i obce, w poszukiwaniu dokumentów pozwalających na ustalenia genealogiczne i biograficzne. Po raz pierwszy mamy więc przywołane dzieje przodków Zelwerowicza, tak ze strony ojca, jak i matki, które ze względu na silny związek z wydarzeniami politycznymi i społecznymi, jakie dokonywały się na ziemiach polskich, współokreśliły jego tożsamość. Także wszystkie okresy życia artysty zostały wypełnione wiarygodnie ustalonymi faktami. […] Lata drugiej wojny światowej, podobnie jak genealogia rodu, dzieciństwo i młodość Zelwerowicza, okres nauki w Warszawie i Genewie zostały po raz pierwszy w historii polskiego teatru przedstawione tak szeroko i szczegółowo, co w efekcie dało opowieść prawdziwie fascynującą.

Prof. dr hab. Barbara Lasocka

 

Prof. Barbara Osterloff – absolwentka Wydziału Filologii Polskiej UW i Wydziału Reżyserii Dramatu PWST im. Aleksandra Zelwerowicza. Wieloletnia redaktorka miesięcznika „Teatr”. Z warszawską szkołą teatralną związana od roku 1976, początkowo jako asystent, potem wykładowca. Obecnie profesor nadzwyczajny i prorektor tej uczelni w kadencji 2008–2012. Wykłada również na Wydziale Sztuki Mediów i Scenografii ASP w Warszawie. Autorka prac naukowych z zakresu historii teatru polskiego XX wieku, licznych recenzji teatralnych, szkiców oraz esejów dotyczących teatru, m.in. sztuki scenografii, polskiej recepcji dramatów Ibsena. Opracowała i wydała tom artykułów Aleksandra Zelwerowicza oraz jego korespondencję. Jest autorką książki Pejzaż. Rozmowy z Mają Komorowską (wydanie trzecie, Warszawa 2010).

 

cena: 25,00 zł (za jeden tom)

Wydawca:
Akademia Teatralna
im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie

ISBN/ISSN: 978-83-927763-2-1
Rok wydania: 2011
Liczba stron: 479 + 547

 

 

 

WYDAWNICTWA MOŻNA NABYĆ:
w kasie Teatru Collegium Nobilium
 (ul. Miodowa 22/24)

ZAMÓWIENIA:
telefoniczne: 662 155 960 
mailowe: wydawnictwo@e-at.edu.pl

 

Nagranie spotkania promocyjnego w Domu Spotkań z Historią.